Algemeen

Proef met Bankinformatiepunt in Bibliotheek Tubbergen

Het Bankinformatiepunt is open op dinsdag tussen 14.00 en 16.00 uur en op donderdag tussen 09.00 en 20.00 uur. U kunt er zonder afspraak terecht. Wilt u liever een afspraak op een ander moment? Loop even binnen als u in de buurt bent of bel 0546 – 621 536. Wij plannen dan een geschikt moment voor u in. Dit Bankinformatiepunt is onderdeel van een landelijke proef in achttien gemeenten door het hele land. Men kan er algemene vragen beantwoorden, uitleg geven over betalen en andere bankzaken en u helpen om de juiste informatie te vinden. U kunt er geen persoonlijke en vertrouwelijke bankzaken regelen zoals betalingen uitvoeren, een lening afsluiten of een spaarrekening openen. Als dat nodig is, brengt het Bankinformatiepunt u in contact met iemand van uw eigen bank die wél persoonlijke en vertrouwelijke bankzaken kan begeleiden. Workshop, online hulp en telefonische hulp Komt u liever naar een informatie-bijeenkomst, samen met andere mensen zoals uzelf? Binnenkort wordt er in Tubbergen een workshop gegeven. Daar leert u hoe u dagelijkse bankzaken op verschillende manieren kunt regelen. Tijdens de workshop hoort u ook waar u meer hulp, informatie en oefenmateriaal kunt vinden en vanzelfsprekend kunt u vragen stellen. De workshop is geschikt voor klanten van alle banken; het maakt niet uit bij welke bank u klant bent. Om te kunnen deelnemen aan de workshop, kunt u zich nu al aanmelden bij Bibliotheek Tubbergen. Op de website Bankinformatiepunt.nl staat ook veel nuttige informatie en voorlichting die hulp bieden bij dagelijkse bankzaken. Wilt u liever telefonisch iemand spreken, bijvoorbeeld wanneer het Bankinformatiepunt in de bibliotheek gesloten is? Dan kunt u gratis de DigiHulplijn bellen (0800-1508). Evaluatie binnen programma Toegankelijk Bankieren De proef met Bankinformatiepunten wordt na de zomer geëvalueerd. Vervolgens wordt gekeken of en hoe het Bankinformatiepunt in Tubbergen na dit jaar kan worden voortgezet. Deze proef hoort bij het programma ‘Toegankelijk Bankieren’ van banken, Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereni- ging van Banken. Daarmee willen ze betalen en bankieren toegankelijker maken voor mensen die de snelle digitalisering niet kunnen bijbenen, samen met onder andere seniorenorganisaties en andere belangenbehartigers en met bibliotheken. Uit onderzoek van De Nederlandsche Bank is gebleken dat zo’n 2,6 miljoen Nederlanders niet helemaal zelfstandig hun bankzaken digitaal kunnen regelen, om uiteenlopende redenen. Daarom bieden Nederlandse banken extra hulp en ondersteuning aan mensen die moeite hebben met digitale dienstverlening. Dat doen de banken met diverse nieuwe maatregelen en voorzieningen, waaronder het Bankinformatiepunt in Tubbergen.

 

Het Bankinformatiepunt is open op dinsdag tussen 14.00 en 16.00 uur en op donderdag tussen 09.00 en 20.00 uur. U kunt er zonder afspraak terecht. Wilt u liever een afspraak op een ander moment? Loop even binnen als u in de buurt bent of bel 0546 – 621 536. Wij plannen dan een geschikt moment voor u in. Dit Bankinformatiepunt is onderdeel van een landelijke proef in achttien gemeenten door het hele land. Men kan er algemene vragen beantwoorden, uitleg geven over betalen en andere bankzaken en u helpen om de juiste informatie te vinden.

U kunt er geen persoonlijke en vertrouwelijke bankzaken regelen zoals betalingen uitvoeren, een lening afsluiten of een spaarrekening openen. Als dat nodig is, brengt het Bankinformatiepunt u in contact met iemand van uw eigen bank die wél persoonlijke en vertrouwelijke bankzaken kan begeleiden.

Workshop, online hulp en telefonische hulp

Komt u liever naar een informatie-bijeenkomst, samen met andere mensen zoals uzelf? Binnenkort wordt er in Tubbergen een workshop gegeven. Daar leert u hoe u dagelijkse bankzaken op verschillende manieren kunt regelen. Tijdens de workshop hoort u ook waar u meer hulp, informatie en oefenmateriaal kunt vinden en vanzelfsprekend kunt u vragen stellen. De workshop is geschikt voor klanten van alle banken; het maakt niet uit bij welke bank u klant bent. Om te kunnen deelnemen aan de workshop, kunt u zich nu al aanmelden bij Bibliotheek Tubbergen.

Op de website Bankinformatiepunt.nl staat ook veel nuttige informatie en voorlichting die hulp bieden bij dagelijkse bankzaken. Wilt u liever telefonisch iemand spreken, bijvoorbeeld wanneer het Bankinformatiepunt in de bibliotheek gesloten is? Dan kunt u gratis de DigiHulplijn bellen (0800-1508).

Evaluatie binnen programma Toegankelijk Bankieren

De proef met Bankinformatiepunten wordt na de zomer geëvalueerd. Vervolgens wordt gekeken of en hoe het Bankinformatiepunt in Tubbergen na dit jaar kan worden voortgezet. Deze proef hoort bij het programma ‘Toegankelijk Bankieren’ van banken, Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereni- ging van Banken. Daarmee willen ze betalen en bankieren toegankelijker maken voor mensen die de snelle digitalisering niet kunnen bijbenen, samen met onder andere seniorenorganisaties en andere belangenbehartigers en met bibliotheken.

Uit onderzoek van De Nederlandsche Bank is gebleken dat zo’n 2,6 miljoen Nederlanders niet helemaal zelfstandig hun bankzaken digitaal kunnen regelen, om uiteenlopende redenen. Daarom bieden Nederlandse banken extra hulp en ondersteuning aan mensen die moeite hebben met digitale dienstverlening. Dat doen de banken met diverse nieuwe maatregelen en voorzieningen, waaronder het Bankinformatiepunt in Tubbergen.